Argument 1
Kwalificatiefunctie:

Het is volgens Biesta (2011) een van de doelen van onderwijs om kennis en vaardigheden te verwerven. Bij het lezen van deze stelling lijkt het vanzelfsprekend dat wanneer
we kennis en vaardigheden willen overbrengen en aanleren aan jongeren, we zelf ook over de nodige expertise moeten beschikken.
Helaas heb ik persoonlijk ondervonden dat dit helemaal niet het geval is bij praktijkvakken in de cluster wetenschappen en techniek. Vaak zijn de leerkrachten zeer
onervaren, om nog maar te zwijgen van het gebrek aan praktijkervaring. Veelal gaat het hierbij om jonge leerkrachten die direct vanuit het hoger onderwijs de overstap
maken naar het klaslokaal.
Het is dan ook niet verwonderlijk dat de link naar de praktijk volledig ontbreekt. Ik heb meegemaakt hoe een collega vaardigheden en handelingen toepaste die volledig in
strijd waren met elementaire regels in de techniek.
Bijvoorbeeld, een snelstalen beitel werd volledig verkeerd opgespannen, waarbij de spaanhoek en vrijloophoek als "hetzelfde" werden beschouwd. Een ander voorbeeld
was een leerkracht die een hydraulische pomp demonteerde en "reviceerde" in samenwerking met de leerlingen. Bij hydraulica zijn zeer nauwkeurige toleranties en
afdichtingen vereist, aangezien er met hoge drukken wordt gewerkt, vaak tot wel 400 bar.
Wanneer onderdelen dan bewerkt worden met schuurpapier, is het vanzelfsprekend dat die toleranties volledig verdwijnen en er lekkage zal optreden. Dit leidt tot
drukverlies en een verminderde of zelfs ineffectieve werking van de pomp. Dit zijn zaken die men leert in het werkveld, en ervaring is dan ook een absolute vereiste om
adequaat in te kunnen zetten op kennisverwerving en vaardigheidsontwikkeling.
Het is cruciaal dat leerkrachten in praktijkvakken over de nodige praktijkervaring beschikken, zodat ze niet alleen de theoretische kennis kunnen overbrengen, maar ook de
juiste toepassing ervan kunnen tonen aan hun leerlingen. Alleen op die manier kunnen we ervoor zorgen dat jongeren niet alleen kennis opdoen, maar ook daadwerkelijk
vaardigheden ontwikkelen die relevant zijn voor de professionele wereld.
Het is van groot belang dat er aandacht wordt besteed aan de professionalisering van leerkrachten op het gebied van praktijkvakken. Dit kan onder andere door middel van
bijscholing, stages of samenwerking met experts uit het werkveld. Op die manier kunnen we ervoor zorgen dat het onderwijs de benodigde praktische relevantie en
kwaliteit heeft, zodat leerlingen goed voorbereid worden op hun toekomstige loopbaan in de technische sector.
Maak jouw eigen website met JouwWeb