Deelopdracht 1
Talenten, inzichten:
Voorwoord
In dit deel zal ik een poging doen om mijn eigen normen, waarden en mijn persoonlijke levensvisie te koppelen aan mijn leraarschap.
Doordat ik als individu beschik over een aantal kwaliteiten, competenties en vaardigheden zal ik u hier trachten inzicht te geven hoe en waar ik dit wil implementeren
binnen mijn eigen authentieke leraarschap.
Het ligt in mijn aard een beschermende rol op mij te nemen, dit is een niet alleen een rol maar tevens voor mij een behoefte. Hier voel ik me goed bij! Dit wil ik dan ook
doortrekken in mijn beschouwing binnen het ambt van leerkracht.
Ik ben gezegend met een hoog rechtvaardigheidsgevoel, dit wil ik inzetten om mezelf dan ook te profileren als een eerlijke, maar toch wel strenge leerkracht.
Het is nu eenmaal zo dat niks in de schoot wordt geworpen en dat gaat gepaard met het ontwikkelen van persoonlijke discipline.
Uit mijn lange carrière in de zware metaalindustrie kan ik beamen dat dit kwaliteiten zijn die worden toegejuicht bij de werkgevers. Het vraagt een stevige dosis discipline
om tegemoet te komen aan de hoge eisen die worden gesteld aan de moderne technieker.
Opleiding op het vlak van IT, veiligheid, gespecialiseerde technieken en innovatie vragen nu eenmaal een hoge inzet en toewijding van de werknemer van de toekomst.
Daarom vind ik het belangrijk iedereen te betrekken, gelijke kansen te bieden en welkom te laten voelen. Inclusief onderwijs draag ik dan ook in mijn hart.
Ongeacht de afkomst, tint, sexe, socio-economische status, culturele en geloofsovertuiging ben ik van mening dat iedereen dezelfde kans moet krijgen om een
degelijke opleiding te krijgen, dit zijn ook Europese regels die terug te vinden zijn binnen de SDG's.
Dit zal toedragen tot een personlijke groei, mentaal welzijn en een superdiverse maatschappij waar ongelijkheid plaats maakt voor respect en begrip. On- en laaggeschoolden plaats maken voor kennis en competenties, armoede plaats maakt voor welvaart en een menswaardig bestaan voor iedereen!
Spijtig genoeg zijn slaagkansen in het onderwijs, resultaten en kansen nog steeds gekoppeld aan de SES. Deze kansen wil ik gelijk schakelen voor iedereen.
Niet alleen voor de gepriviligeerden in de huidige maatschappij...
Iedereen telt mee!
Onderwijs is meer als het ontwikkelen van kennis, competenties en vaardigheden. Attitudes, sociaalvoelend zijn, empathie, respect, communicatie, culturele
ontwikkeling zijn ook zaken die bijdragen tot persoonlijke groei en ontwikkeling.
Als leerkracht bepaal jij een stukje mee de toekomst, iets om terecht fier over te zijn.
Veel leesplezier!
Maak jouw eigen website met JouwWeb