Techniek A-stroom


Welkom, bienvenue, wilkommen, welcome, bienvenidos, witaj,  hoş geldin,  enz...!

 


Beste leerlingen!

 

Wanneer jullie dit lezen, zijn jullie besmet geraakt met een virus, het zogenaamde techniek-virus!

Het techniek-virus zal jullie op plaatsen brengen waar nog nooit iemand is geweest. Het zal tegelijkertijd een inspanning vragen van jullie om dit virus onder controle te houden. Maar geen zorgen, samen gaan we op ontdekkingstocht doorheen de wereld van techniek.



Inleiding:


De volgende eindtermen en/of leerplandoelen zullen jullie doorlopen EN behalen mits enige inspanning en doorzettingsvermogen van jullie, de onderzoekers van de toekomst

Veel plezier en succes!!


Inhoud:


BV1 06.37 De leerlingen analyseren eigenschappen van materialen en grondstoffen in functie van een probleemstelling.

De leerlingen analyseren eigenschappen van materialen en grondstoffen in functie van een
probleemstelling (analyseren).

BV1 06.37.01 De leerlingen lichten een energiesysteem toe.


• gebruik van componenten van een elektrische kring: verbruiker, geleiders, bron, schakelaar
• principe van hernieuwbare energie
• soorten energieomzettingen in technische systemen


BV1_06.37.02 De leerlingen lichten een informatieverwerkend systeem toe.


• soorten en gebruik van sensoren
• soorten en gebruik van actuatoren
• gebruik van een programmeerbare module


BV1 06.37.03 De leerlingen lichten een constructiesysteem, een transportsysteem of een biotechnische systeem
toe.


BV1 06.37.04 De leerlingen maken gebruik van eenvoudige onderzoekstechnieken om de eigenschappen van de gebruikte grondstoffen te onderzoeken.


BV1 06.37.05 De leerlingen voeren een onderzoek uit in functie van het ontwerp met betrekking tot soorten materialen of componenten bij een energiesysteem.


• nauwkeurig gebruik van een meettoestel: multimeter
• gepaste grootheden en eenheden
• grootteorde en maatbesef van spanning

BV1 06.37.06 De leerlingen voeren een onderzoek uit in functie van het ontwerp met betrekking tot soorten materialen of componenten bij een informatieverwerkend systeem.


BV1 06.37.07 De leerlingen voeren een onderzoek uit in functie van het ontwerp met betrekking tot soorten materialen of componenten bij een constructiesysteem, een transportsysteem of een biotechnische systeem.


BV1 06.37.08 De leerlingen voeren onderzoek aan de hand van een wetenschappelijke methode om kennis te ontwikkelen en om vragen te beantwoorden.

BV1 06.38 De leerlingen analyseren principes van de bouw en werking van technische systemen, hun deelsystemen, onderdelen en hun onderlinge samenhang. analyseren.

De leerlingen analyseren principes van de bouw en werking van technische systemen, hun deelsystemen, onderdelen en hun onderlinge samenhang (analyseren).

BV1 06.38.01 De leerlingen maken gebruik van technische informatie.


BV1_06.38.02 De leerlingen analyseren principes van de bouw en werking van technische systemen, hun deelsystemen, onderdelen en hun onderlinge samenhang in een energiesysteem.


BV1_06.38.03 De leerlingen analyseren principes van de bouw en werking van technische systemen, hun deelsystemen, onderdelen en hun onderlinge samenhang in een informatieverwerkend systeem.

• bouwstenen van digitale systemen aan de hand van het I-P-O-model

BV1 06.38.04 De leerlingen analyseren principes van de bouw en werking van technische systemen, hun deelsystemen, onderdelen en hun onderlinge samenhang in een constructiesysteem, een transportsysteem of een biotechnische systeem.

• functiedriehoek

BV1 06.39 De leerlingen doorlopen een technisch proces om een technisch systeem te realiseren vanuit behoefte(n) en criteria.

BV1_06.39
06.38, 06.43
De leerlingen doorlopen een technisch proces om een technisch systeem te realiseren vanuit
behoefte(n) en criteria (creëren).

BV1_06.39.02
Subdoel 1
De leerlingen voeren de verschillende stappen van het technisch proces uit: probleemstelling of
behoefte, ontwerpen, maken, in gebruik nemen, evalueren.
• ontwerp- en productieproces
BV1_06.39.02
Subdoel 2
De leerlingen analyseren een opdracht.
BV1_06.39.03
Subdoel 3
De leerlingen maken modellen.
BV1_06.39.04
Subdoel 4
De leerlingen passen verbindingstechnieken toe.
BV1_06.39.05
Subdoel 5
De leerlingen stellen een niet-digitaal algoritme op.
BV1_06.39.06
Subdoel 6
De leerlingen doorlopen het technisch proces om een eenvoudig energiesysteem te realiseren.
BV1_06.39.07
Subdoel 7
De leerlingen ontwerpen doelgericht een digitaal algoritme volgens de principes van computationeel
denken en debuggen het.
• principes van computationeel denken: decompositie, patroonherkenning, abstractie,
algoritmen.
EERSTE GRAAD – A-STROOM
BASISVORMING 58
BV1_06.39.08
Subdoel 8
De leerlingen doorlopen het technisch proces om een eenvoudig informatieverwerkend systeem te
realiseren.
BV1_06.39.09
Subdoel 9
De leerlingen doorlopen het technisch proces om een eenvoudig constructiesysteem,
transportsysteem of biotechnisch systeem te realiseren.
BV1_06.39.10
Subdoel 10
De leerlingen ontwerpen een oplossing voor een probleem door wetenschappen, technologie of
wiskunde geïntegreerd aan te wenden.

BV1 06.40 De leerlingen werken op een veilige en duurzame manier met materialen, handgereedschap en technische systemen.

BV1 06.40 De leerlingen werken op een veilige en duurzame manier met materialen, handgereedschap en
technische systemen (toepassen).


• veiligheidsinstructiekaart
• PBM en CB

BV1_06.41 06.44 De leerlingen illustreren de wisselwerking tussen wetenschappen, technologie, wiskunde en de maatschappij aan de hand van maatschappelijke uitdagingen. begrijpen

BV1 06.41 De leerlingen illustreren de wisselwerking tussen wetenschappen, technologie, wiskunde en de maatschappij aan de hand van maatschappelijke uitdagingen (begrijpen).

BV1_06.42 06.39 De leerlingen werken op een veilige en duurzame manier met materialen, stoffen, organismen en technische systemen. toepassen

BV1_06.42
06.39
De leerlingen werken op een veilige en duurzame manier met materialen, stoffen, organismen en
technische systemen.
toepassen

BV1_06.43 06.40 De leerlingen gebruiken met de nodige nauwkeurigheid meetinstrumenten en hulpmiddelen. toepassen

BV1_06.43
06.40
De leerlingen gebruiken met de nodige nauwkeurigheid meetinstrumenten en hulpmiddelen.
toepassen

BV1_06.44 06.41 De leerlingen gebruiken gepaste grootheden en eenheden in een correcte weergave. • grootteorde en maatbesef van de grootheden tijd, lengte, oppervlakte, inhoud/volume, massa, spanning, kracht, energie. • herleiding van courante eenheden. t

BV1_06.44
06.41
De leerlingen gebruiken gepaste grootheden en eenheden in een correcte weergave.
• grootteorde en maatbesef van de grootheden tijd, lengte, oppervlakte, inhoud/volume,
massa, spanning, kracht, energie.
• herleiding van courante eenheden.
toepassen

BV1_06.45 06.42 De leerlingen voeren onderzoek aan de hand van een wetenschappelijke methode om kennis te ontwikkelen en om vragen te beantwoorden. creëren

BV1_06.45
06.42
De leerlingen voeren onderzoek aan de hand van een wetenschappelijke methode om kennis te
ontwikkelen en om vragen te beantwoorden.
creëren

BV1_06.46 06.43 De leerlingen ontwerpen een oplossing voor een probleem door wetenschappen, technologie of wiskunde geïntegreerd aan te wenden. creëren

BV1_06.46
06.43
De leerlingen ontwerpen een oplossing voor een probleem door wetenschappen, technologie of
wiskunde geïntegreerd aan te wenden.
creëren

BV1 06.47 De leerlingen illustreren de wisselwerking tussen wetenschappen, technologie, wiskunde en de maatschappij aan de hand van maatschappelijke uitdagingen. begrijpen

BV1 06.47 De leerlingen illustreren de wisselwerking tussen wetenschappen, technologie, wiskunde en de
maatschappij aan de hand van maatschappelijke uitdagingen.
(begrijpen).




Maak jouw eigen website met JouwWeb