Visie van Biesta


Deze visie is als het ware de leiddraad die we als leerkracht kunnen hanteren om modern onderwijs na te streven, doordat onze maatschappij in een recordtempo evolueert op alle gebieden dienen we ons dan ook toe te spitsen op de noden en behoeften van deze snel-evoluerende maatschappij. Willen we onze leerlingen klaarstomen als participant van deze maatschappij, dienen we niet alleen in te spelen op leren, maar ook op attitudes en op het ontwikkelen van sociale vaardigheden.

 

De multi-culturele maatschappij  en superdiverseit  is een factor waar we niet omheen kunnen, ook op dit vlak dienen we ons bewust te zijn van onze inbreng als leerkracht. Dit is de terzelfdertijd de kerntaak van de leerkracht!

 

Om deze visie beter te begrijpen bekijken we hieronder de drie doeldomeinen, het is echter van belang deze domeinen niet apart te bekijken maar in functie van elkaar.

 

 

Werving van kwalificaties

Er wordt verondersteld in deze visie dat we doelen stellen om zowel op korte als lange termijn de vaardigheden, behendigheden en motorische ontwikkeling te stimuleren. Doordat de industrie één  van de voorlopers is van evolutie is het van belang deze evolutie te implementeren in de onze onderwijsstrategiëen en leerprocessen om de leerlingen zoveel mogelijk voor te bereiden op de arbeidsmarkt.

 

Socialisatiefunctie

In dit onderdeel werken we vooral op aanvaarding, wederzijds respect, tolerantie en sociaal gedrag. Onze superdiverse maatschappij vraagt van ons een hoop aanpassingsvermogen. Door migratie en meertaligheid te omarmen en te zien als een opportuniteit kunnen dit als meerwaarde zien binnen een klasgroep.

Taal en culturele verschillen zijn de basis van onze samenleving en geven ons meer en diepere inzichten in wie we zijn als mens. Ook op de arbeidsmarkt zien we hele verscheidenheid van culturen die samenwerken om tot een winstgevend bedrijf te komen. Er is geen sprake meer van kleur, geslacht, soci-economische stautus, beperkingen... een sterk groeiende onderneming is een reflectie van onze maatschappij, superdivers!

Hierrond dienen we dan ook verder te werken willen we succesvol zijn, niet alleen als persoon maar ook als maatschappij.

Subjectiveringsfunctie

 

ontwikkelen van subjectieve kwaliteiten, attitudes, persoonlijke groei en ontwikkeling is een deel van de persoonlijke ontwikkkeling waar we als leerkracht een gedeelde taak worden toebedeeld. Dit opvoedkundige aspect behoort evenals het aanbrengen van kennis en socialisatie tot ons takenpakket en staat duidelijk omschreven in het het functioneel geheel: de leraar als opvoeder.