Link basiscompetenties actie 3

Zinzoeker


De  10 functionele gehelen


FG3: de leraar als inhoudelijk expert


3.3 De leraar beheerst de kennis en vaardigheden met betrekking tot de (vak)didactiek van zijn onderwijsopdracht. Hij kan die actualiseren, verbreden en verdiepen.

Zin zoeken binnen dit functioneel geheel doe je door:

Onze maatschappij evolueert supersnel, op alle vlakken en in alle domeinen. Het is daarom van belang de contacten binnen de industrie en op de werkplek te bevragen over nieuwe technologieën, veiligheidsaspecten en de relatie tot de uitoering van de werken. Nieuwe technieken onder de loep nemen, voor- en nadelen afwegen en tot besluiten komen wat werk en/of wat beter kan. Dit draagt toe tot het ontwikkelen van nieuwe kennis en het ontwikkelen van competenties die eraan verbonden zijn.


FG5: de leraar als innovator - de leraar als onderzoeker

5.1 De leraar kan de kwaliteit van zijn onderwijs verder ontwikkelen. De leraar kan zijn eigen onderwijspraktijk en zijn eigen functioneren in vraag stellen en bijsturen (verbeteren) door:
- zich waar nodig te informeren over (praktijkgericht) wetenschappelijk onderzoek (vakinhoudelijk, vakdidactisch en algemeen pedagogisch-didactisch) en over ontwikkelingen binnen het onderwijs en de samenleving, en die toepassen in de praktijk
- systematisch en kritisch te reflecteren over zijn eigen praktijkervaringen
- gebruik te maken van schooleigen beschikbare informatie of door eigen (praktijk)onderzoek uit te voeren
- te innoveren om zijn eigen praktijk te verbeteren.

Zin zoeken binnen dit functioneel geheel doe je door:

Als leerkracht dien je informatie te vergaren, kennis ontwikkelen en zoeken naar uitdagende maar ook zinvolle thema's, projecten en studiematerialen. Exposities, vakbeurzen en studiebezoeken aan bedrijven zijn hierin onontbeerlijk! Nadenken over hoe je dit kan implementeren in je eigen leerhouden op een interactieve manier is hierbij steeds de uitdaging. Virtual reality is een trend, maar nog niet in volle expansie naar de mechanische sector toe. Zelf nadenken over de opbouw van interactieve virtuele ruimtes is iets wat er bij mij al een tijdje speelt. Dit zou een zeer interessante manier zijn om leerlingen op een veilge manier, maar in een virtuele omgeving te laten kennismaken met de gevaren van draaibanken, freesmachines, boormachines enz. zodat ze achteraf kunnen kennismaken met het echte werk in een reeds verkende virtuele omgeving.


Attitudes


De volgende attitudes gelden voor de zinzoeker


A3 kritische ingesteldheid:
bereid zijn zichzelf en zijn omgeving ter discussie te stellen, de waarde van een bewering of een feit en de wenselijkheid en haalbaarheid van een vooropgesteld doel te verifiëren, alvorens een stelling in te nemen

A4 leergierigheid:
actief zoeken naar situaties om zijn competentie te verbreden en te verdiepen



Maak jouw eigen website met JouwWeb