Acties om mijn talenten in te zetten


Kansengever


Inzetten op vertrouwen, groeien en toelaten dat iedereen fouten maakt. Concreet wil dit zeggen dat ik binnen een veilig schoolklimaat de leerlingen toe laat om fouten te maken. Hen complimenteren wanneer het lukt,maar ook corrigeren waar nodig...men leert door fouten te maken

 

Bvb:

er rekening mee houden dat de leerlingen, sowieso een aantal keren een bepaalde handeling foutief zullen uitvoeren. Daarop inspelen door oefenstukken te voorzien om toe te laten dat de leerlingen uiteindelijk een geslaagde oefening kunnen afleveren ter evaluatie.


Trouwe vriend


 

Organiseren van meso-activiteiten  kan een zeer interessante manier zijn om elkaar beter te leren kennen buiten de schoolomgeving. Op die manier kunnen er dikwijls banden gemeed worden tussen leerkracht en leerling die een positieve invloed zullen geven op de klasgroep.

Concreet wil ik met mijn leerlingen inzetten op elkaar leren kennen buiten de schoolomgeving. Dit zijn leermomenten...sociale interactie, persoonlijke ontwikkeling en attitudinale vaardigheden ontwikkelen zijn ook een zeer belangrijke aspecten in het groeien als persoon, belangstelling tonen voor elkaar! 

Het klaarstomen van leerlingen voor het burgerschap is tevens één van onze kerntaken als leerkracht binnen de 10 functionele gehelen.

 

Bvb:

door samen met de leerlingen te polsen welke meso-activiteiten ze leuk zouden vinden, kun je aftoetsen in het leerplan welke bedrijfsbezoeken, musea etc. interessant zouden zijn die je tevens kan koppelen aan de leerinhouden.

Zo bevorder je de intrinsieke motivatie en betrek je de leerlingen bij het schoolgebeuren. Tevens bevorder je de communicatie onderling en leer je elkaar kennen op een andere manier in een lossere sfeer, rekening houdend met de professionele afstand welliswaar.


Zinzoeker


Door het leerplan te bekijken met een kritische blik, stel je u soms als leerkracht vragen bij hoe en waarom er bepaalde zaken opgenomen worden en waarom er bepaalde essentiele zaken worden weggelaten binnen het leerplan. Als ik terugkijk naar mijn ervaring binnen de industrie en welke noden er effectief zijn, zie ik enorme verschillen. Concreet wil ik buiten het leerplan, tevens de ervaring meegeven aan de leerlingen. Concreet het belang duiden bij leerlingen dat ze moeten nadenken over de werkelijke situatie en vaardigheden die er nodig zijn om in de toekomst hun vak te kunnen uitoefenen.

 

Bvb:

door eigen ervaringen te delen, te koppelen aan de verplicht te behalen eindtermen, leerplandoelen, lesdoelen enz kun je op die manier "het waarom" koppelen aan de leerlingen hun eigen leefwereld. Hun doen nadenken hoe ze zelf rijker worden aan kennis en dit terugkoppelen aan hun eigen interesses. Hun leren kijken met een kritische blik op bepaalde zaken en met de wetenschap dat dit behoort tot de ontwikkeling en persoonlijke groei.