Voorbeeld 2


ReDiCoDis-maatregelen

Omdat leren een recht is voor iedereen!


Hoe wil ik hierop inzetten?


Binnen mijn leerpad wil ik me ook richten op ondersteunende maatregelen om in te spelen op remedièˆring en ondersteuning voor anderstalige leerlingen, slechtzienden, slechthorenden, dyslectici en andere leerstoornissen of problemen.

Er zijn al enkele ondersteunende maatregelen uitgewerkt, zoals het vergroten van afbeeldingen met een bijbehorende definitie voor slechtzienden.

Op de lange termijn wil ik ook voorleessoftware implementeren om zowel zwakkere leerlingen als anderstalige nieuwkomers in de klas te ondersteunen bij het lezen en spreken.

De pagina's worden voorzien van woordenlijsten en audiovisuele woordenboeken om in te spelen op het OKAN (Onthaalonderwijs voor Anderstalige Nieuwkomers).

Tegelijkertijd worden kernwoorden op termijn allemaal vetgedrukt, om eventueel deze woorden te koppelen aan de woordenlijsten met een verklaring en/of woordje uitleg.

De pagina's zijn zo opgebouwd of zullen verder worden ontwikkeld dat ze een consistente structuur hebben, zodat leerlingen gemakkelijk informatie kunnen vinden. Op elke pagina beginnen we met het tonen van de eindtermen en lesdoelen die op die pagina behandeld zullen worden. Daarnaast is er interactieve oefening op elke pagina, zodat ze kunnen testen in hoeverre ze de lesdoelen al begrijpen.

Verder in de toekomst is het de bedoeling dat ze zelftesten kunnen doen ter voorbereiding op hun examens en toetsen. Op die manier krijgen ze inzicht in hun begrip van de leerinhoud en kunnen ze zien waar ze extra inspanningen moeten leveren om de doelstellingen te behalen.