Inzicht 1
Door het oog van de klastitularis
- Neem je verantwoordelijkheid als klasleerkracht
- Empathie is meer als begrijpen, handelen is even belangrijk
- Wees aandachtig voor signalen
- Zet in op een vertrouwensband met ouders/verzorgers
- Niet alle leerkrachten zijn betrokken
- Durf tegen de stroom in te gaan
- Communicatie is de sleutel tot succes
Rechten
Spreekrecht:
In deze casus was dit van toepassing naar de collega toe, om deze ervan bewust te maken dat de leerling in kwestie aan het worstelen was met zowel fysieke als mentale problemen en dat de extra druk om te presteren en het behalen van deadlines te zwaar was voor deze leerling, er waren remediërende en/of compenserende maatregelen nodig.
Plichten
Ambtsgeheim:
De (medische)informatie die ik toevertrouwd werd door zowel de ouders en de leerling was van zulkse aard dat deze gegevens vielen binnen het kader van ambtsgeheim en deze niet mochten werden gedeeld met anderen op vraag van de ouders toe.
Gedeeld ambtsgeheim:
Daar de situatie zo dringend en ernstig was, ben ik vanuit dit oogpunt met deze informatie ten rade geweest bij de directie en in tweede instantie naar de leerlingenbegeleiding. Toch werd per actor een bepaalde hoeveelheid genoeg om de ernst van de situatie te duiden en de vertrouwensband van de ouders niet te beschadigen (morele
Zwijgplicht:
Binnen het ambtsgeheim kon ik mij beroepen op de zwijgplicht naar derden toe. Naar ambtsgenoten werd enkel informatie verstrekt die elevant was om de situatie te schetsen en op an need to know base
Acties +
De signalen opvangen (abscenteïsme)
Onderzoekend naar informatie toe (binnen de klasgroep)
Vertrouwelijk gesprek met de llerlingen en ouders buiten de schoolomgeving (thuisadres van de leerling)
De informatie vertrouwelijk behandelen
Gesprek met de directie
Gesprek met de collga
Gesprek met de leerlingenbegeleiding
Oplossing zoeken
Acties -
Gesprek met de collega kon beter
Er was geen gesprek met alle actoren (klasleerkracht, collega, ouders , leerling)
Maak jouw eigen website met JouwWeb