Duurzame ontwikkelingsdoelen


Wat zijn onze duurzaamheidsdoelen?


De 5 thema's 


De mens


Was vroeger alles beter...?

Onze planeet


We hebben de wereld in eigen handen..!

Onze welvaart


Onze planeet draaiende houden, daar het hem om. Maar ten koste van wat...?

Vrede voor iedereen


De kracht van de vrede ligt in onszelf...!

Partnerschap


De kracht ligt in de behoefte om te te willen samenwerken...

Alle doelen op een rijtje


SDG 1 Geen armoede


Wat kunnen we als leerkracht doen om armoede te bestrijden?

Financiële zelfredzaamheid is een belangrijk aspect van ons onderwijs en ons leven. We leren leerlingen over financiën, budgettering, verantwoordelijkheid en spaarzaam zijn, zodat ze goed voorbereid zijn op de financiële uitdagingen van het leven.

Ik geloof sterk in de kracht van gemeenschapszin. We kunnen als leerkracht de lleerlingen aanmoedigen om actief bij te dragen aan armoedebestrijding door hun tijd, talent en middelen te doneren aan degenen die het nodig hebben. Op die manier leren ze waardevolle levenslessen en ontwikkelen ze een gevoel van empathie en solidariteit.

 


SDG 2 Geen honger


Wat kunnen we als leerkracht doen om honger te bestrijden?

Door donaties te verzamelen!  Als leerkracht kan ik leerlingen op roepen om actief mee te werken aan zulke initiatieven om anderen in de (school-)gemeenschap te helpen.

Samenwerking met lokale bedrijven is van groot belang om honger te bestrijden! Men kan leerlingen betrekken bij samenwerkingsprojecten met lokale bedrijven die zich inzetten voor voedselzekerheid, zodat ze waardevolle ervaringen kunnen opdoen en een positieve impact kunnen hebben.

 Men kan teven informatie verstrekken bij het verkennen van beschikbare voedselprogramma's en begeleiden bij de deelname, zodat ze kunnen profiteren van de beschikbare hulpbronnen.

 


SDG 3 Goede gezondheid en welzijn


Hoe kunnen we als leerkracht bijdragen tot een goeie gezondheid en mentaal welzijn?

Ik moedig regelmatige lichaamsbeweging aan door actieve leermethoden te

gebruiken, zoals bewegingsspelletjes en korte pauzes voor fysieke activiteit.

Daarnaast besteed ik aandacht aan gezonde voeding en hydratatie door het

bevorderen van gezonde snacks en het aanmoedigen van voldoende water drinken.

Open communicatie stimuleren en luisteren naar de behoeften en zorgen van mijn

leerlingen. Ik moedig hen aan om hun emoties te uiten en bied een luisterend oor

wanneer ze daar behoefte aan hebben. Ik creëer ook ruimte voor ontspanning en

stress release door opdrachten, taken en toetsen voldoende te spreiden doorheen

het schooljaar.

Daarnaast werk ik samen met ouders, schoolpersoneel en externe professionals om

de gezondheid en het welzijn van mijn leerlingen te ondersteunen. Ik ben alert op

tekenen van mogelijke problemen en verwijs indien nodig door naar de juiste

begeleiding.

 


SDG 4 Kwaliteitsonderwijs


Hoe kunnen we als leerkracht bijdragen tot kwaliteitsvol onderwijs?

Als enthousiaste leerkracht zet ik me in om mijn leerlingen te stimuleren en te

motiveren om hun best te doen. Ik geloof dat een positieve benadering en

aanmoediging hen kan helpen om hun volledige potentieel te bereiken.

Daarnaast hecht ik veel belang aan het versterken van de kennisbasis van mijn

leerlingen. Ik zorg ervoor dat ik belangrijke onderwerpen op een boeiende en

begrijpelijke manier aanpak, zodat ze een stevige basis kunnen opbouwen voor

verdere groei en ontwikkeling.

Ten slotte moedig ik het gebruik van technologie aan in de klas. Ik ben ervan

overtuigd dat technologie een krachtig hulpmiddel is om leerlingen te helpen

kennis en vaardigheden te verwerven. Door technologie op een effectieve en

creatieve manier te integreren, maak ik het leerproces boeiender en interactiever.

Met deze aanpak streef ik ernaar om mijn leerlingen te inspireren, hun

nieuwsgierigheid aan te wakkeren en hen voor te bereiden op een succesvolle

toekomst vol mogelijkheden.


SDG 5 Gendergelijkheid


Hoe kunnen we als leerkracht gendergelijkheid bekrachtigen?

Als leerkracht draag ik bij aan gendergelijkheid door leerlingen te onderwijzen en te

bekrachtigen...'t is ok om anders te zijn, genderneutraliteit te bevorderen en een

respectvolle klasomgeving te stimuleren. Ik wil mijn leerlingen helpen om een

inclusieve samenleving te creëren waarin iedereen gelijke kansen en respect heeft, ongeacht geslacht.

 


SDG 6 Schoon water en sanitair


Hoe kunnen we als leerkracht inzetten op bewust gebruik van water en proper sanitair?

We kunnen leerlingen informeren over het belang van waterbesparing en hygiëne,

en praktische tips geven om water efficiënt te gebruiken. Daarnaast kunnen we

aandacht vragen voor waterbesparende voorzieningen in het schoolgebouw en

regelmatig onderhoud en schoonmaak van sanitaire voorzieningen waarborgen.

Door leerlingen te betrekken bij initiatieven en projecten rond waterbewustzijn en

proper sanitair, stimuleren we hun betrokkenheid en verantwoordelijkheid.


SDG 7 Betaalbare en duurzame energie


Hoe kunnen als leerkracht inzetten op betaalbare en duurzame energie?

We kunnen leerlingen bewust maken van het belang van energiebesparing en het

gebruik van hernieuwbare energiebronnen. Door educatieve activiteiten en

discussies kunnen we hen informeren over de voordelen van duurzame energie en

de impact van fossiele brandstoffen op het milieu. Daarnaast kunnen we

samenwerken met schoolbesturen en lokale gemeenschappen om initiatieven te

ondersteunen die gericht zijn op het gebruik van zonne-energie, windenergie en

andere duurzame energieoplossingen. Door leerlingen te betrekken bij

energiebesparingsprojecten en hen te stimuleren om ideeën aan te dragen, creëren

we een omgeving waarin ze actief bijdragen aan een duurzamere toekomst.


SDG 8 Waardig werk en economische groei


Hoe kunnen we als leerkracht inzetten op waardig werk en economische groei?

We kunnen leerlingen bewust maken van de waarde van arbeid en het belang van

eerlijke en gelijke kansen op de arbeidsmarkt. Door middel van educatieve

activiteiten en discussies kunnen we hen informeren over verschillende beroepen,

ondernemerschap en de mogelijkheden om bij te dragen aan economische groei.

We kunnen leerlingen aanmoedigen om hun passies en talenten te ontdekken en

hen begeleiden bij het ontwikkelen van de nodige vaardigheden voor een

succesvolle loopbaan. Daarnaast kunnen we samenwerken met lokale bedrijven en

organisaties om stages, workshops en mentorprogramma's aan te bieden, zodat

leerlingen praktijkervaring kunnen opdoen en een beter begrip krijgen van de

arbeidswereld.


SDG 9 Industrie, innovatie en infrastructuur


Hoe kun je als leerkracht inzetten op industrie, innoveren en infrastructuur?

We kunnen hen inspireren en aanmoedigen om hun creativiteit en

ondernemersgeest te ontwikkelen. Door middel van projecten en praktische

opdrachten kunnen we hen uitdagen om nieuwe ideeën te bedenken en

oplossingen te vinden voor maatschappelijke vraagstukken. We kunnen hen ook

bewust maken van de rol van technologie en digitalisering in de moderne industrie

en infrastructuur. Daarnaast kunnen we samenwerken met lokale bedrijven en

organisaties om gastcolleges, bedrijfsbezoeken en stageplekken te organiseren,

zodat leerlingen een beter inzicht krijgen in de praktijk van de industrie en

infrastructuur.


SDG 10 Ongelijkheid verminderen


Hoe kun je als leerkracht ongelijkheid verminderen?

door bewust te zijn van de diversiteit in onze klas en ervoor te zorgen dat elke

leerling gelijke kansen krijgt. We kunnen actief discriminerend gedrag aanpakken

en een cultuur van respect en acceptatie bevorderen. Daarnaast is het belangrijk

om lesmaterialen en lesmethoden te selecteren die diversiteit en inclusie

weerspiegelen. Door open gesprekken te voeren over sociale rechtvaardigheid en

gelijkheid, kunnen we leerlingen bewust maken van de verschillende vormen van

ongelijkheid en hen leren op te komen voor gelijke rechten. We kunnen ook

samenwerken met andere leerkrachten en schooldirectie om beleid te ontwikkelen

dat gericht is op het verminderen van ongelijkheid en het bevorderen van gelijke

kansen voor alle leerlingen.


SDG 11 Duurzame steden en gemeenschappen


Hoe kun je als leerkracht inzetten op duurzame steden en gemeenschappen?

We kunnen onze leerlingen informeren over de uitdagingen waarmee steden en

gemeenschappen worden geconfronteerd op het gebied van duurzaamheid, zoals

klimaatverandering, afvalbeheer en energiegebruik. Door middel van educatieve

activiteiten en projecten kunnen we hen leren over duurzame oplossingen en hoe

zij zelf een positieve impact kunnen hebben. Door onze leerlingen bewust te maken

van de impact van hun acties, hen de vaardigheden aan te leren om duurzame

keuzes te maken en hen te stimuleren om actief deel te nemen aan duurzame

projecten, kunnen we als leerkracht bijdragen aan het opbouwen van duurzame

steden en gemeenschappen voor de toekomst.

 


SDG 12 Verantwoorde consumptie en productie


Hoe kunnen we als leerkracht inzetten op verantwoorde consumptie en productie?

Als leerkrachten kunnen we ons inzetten voor verantwoorde consumptie en

productie door onze leerlingen bewust te maken van de milieu-impact ervan.

We  sensibiliseren hen over de gevolgen van onverantwoorde consumptie en tonen

de waarde van duurzame productie en consumptie. We stimuleren hen om

verantwoordelijke keuzes te maken bij het kopen van producten en het nemen van

aankoopbeslissingen.

Daarnaast moedigen we onze leerlingen aan om actief deel te nemen aan het

verminderen van verspilling en het beperken van afval. We geven hen de kans om

betrokken te zijn bij initiatieven die gericht zijn op het verminderen van verspilling

en het bevorderen van duurzame praktijken.


SDG 13 Klimaatactie


Hoe kunnen we als leerkracht inzetten op klimaatsbewustzijn?

Als leerkracht kunnen we actief bijdragen aan de bewustwording van leerlingen

over de gevolgen van klimaatverandering en hun rol in het verminderen ervan. We

sensibiliseren hen over de impact van klimaatverandering en tonen hoe zij

verantwoordelijkheid kunnen nemen voor hun eigen invloed op het milieu.

Daarnaast laten we leerlingen kennismaken met de voordelen van duurzame

energiebronnen, zoals zonne-energie, windenergie en waterkracht.

We benadrukken de positieve impact van deze energiebronnen op het milieu en

moedigen hen aan om hier gebruik van te maken.


SDG 14 Leven in het water


Hoe kunnen we als leerkracht inzetten op het behouden van leven in en op het water?

Als leerkrachten kunnen we leerlingen bewust maken van de waarde van leven in

en op het water, zoals vissen, schaaldieren, vogels en andere diersoorten. We laten

hen zien hoe belangrijk het is om verantwoordelijkheid te nemen voor hun eigen

impact op het milieu en het behoud van leven in en op het water.

Daarnaast tonen we leerlingen de diverse manieren waarop ze hun invloed kunnen

aanwenden om leven in en op het water te beschermen. We leren hen hoe ze afval

en stof kunnen verminderen, watervervuiling kunnen vermijden en bijdragen aan

het versterken van het leven in het water.


SDG 15 Leven op het land


Hoe kunnen we als leerkracht inzetten op het behoud van leven in en op het land?

Als leerkrachten hebben we de taak om leerlingen bewust te maken van de waarde

van leven in en op het land, inclusief planten, dieren en andere bio-organismen. We

moedigen hen aan om verantwoordelijkheid te nemen voor hun eigen impact op

het milieu en het behoud van het leven op het land.  Verschillende manieren

verkennen waarop ze hun invloed kunnen gebruiken om het leven op het land te

beschermen, zoals afvalvermindering, het vermijden van watervervuiling en het

bevorderen van biodiversiteit. We stimuleren leerlingen om samen te werken met

lokale overheden, bedrijven en NGO's om initiatieven te ontwikkelen die het leven

op het land bevorderen. Leerlingen de kans om hun eigen initiatieven te bedenken

en uit te voeren om het leven op het land te beschermen. Op die manier inspireren

we hen om actief bij te dragen aan het behoud van waardevolle ecosystemen op

het land.


SDG 16 Vrede, veiligheid en sterke publieke diensten


Hoe kunnen we als leerkracht inzetten op vrede, veiligheid en sterke publieke diensten?

Door in te zetten op leerlingen bewust maken van het belang van vreedzaam

samenleven en conflictoplossing. We moedigen respect, empathie en tolerantie

aan,  leren hen hoe ze effectief kunnen communiceren en samenwerken. Daarnaast

leggen we de nadruk op het belang van veiligheid, zowel fysiek als emotioneel, en

leren we leerlingen hoe ze zichzelf en anderen kunnen beschermen. We stimuleren

ook het engagement van leerlingen in hun gemeenschap om deel te nemen aan

activiteiten die de publieke diensten versterken, zoals vrijwilligerswerk,

jeugdbrandweer, Rode kruis en burgerinitiatieven. Door middel van educatie en

inspiratie kunnen we inzetten op een vreedzame, veilige en veerkrachtige

samenleving.  Sterke publieke diensten iedereen ten goede komen.


SDG 17 Partnerschap om doelstellingen te bereiken


Hoe kunnen we ons als leerkracht inzetten op partnerschappen om duurzaamheidsdoelen te behalen?

We kunnen samenwerken met lokale gemeenschappen, bedrijven,

maatschappelijke organisaties en andere scholen om een gezamenlijke inspanning

te leveren. Door deze partnerschappen kunnen we kennis en expertise delen,

hulpbronnen bundelen en gezamenlijke acties ondernemen. We kunnen

bijvoorbeeld gastsprekers uitnodigen om te praten over duurzaamheidsthema's,

educatieve excursies organiseren naar duurzame initiatieven in de buurt, en

projecten uitvoeren in samenwerking met externe partners. Daarnaast kunnen we

gebruikmaken van technologie om virtuele samenwerking mogelijk te maken en

wereldwijde partnerschappen aan te gaan. Door het opbouwen van

partnerschappen kunnen we onze leerlingen inspireren, een bredere impact

creëren en gezamenlijk bijdragen aan het behalen van duurzaamheidsdoelen.

 


How can we help?

Hoe kunnen we als mens inzetten op duurzaamheid?


Als mens kunnen we veel doen om duurzaamheid te bevorderen. We kunnen ons bijvoorbeeld inzetten voor het verminderen van onze eigen impact op het milieu door het verminderen van afval en stof, het vermijden van watervervuiling en het bevorderen van biodiversiteit.

We kunnen ook samenwerken met lokale overheden, bedrijven en NGO's om initiatieven te ontwikkelen die duurzaamheid bevorderen, zoals het stimuleren van duurzame energiebronnen, het verminderen van verspilling en het versterken van leven in het water. We kunnen ook onze invloed gebruiken om verantwoorde consumptie en productie te bevorderen door verantwoordelijke keuzes te maken als het gaat om producten en aankopen.

We kunnen ook partnerschappen tussen overheden, bedrijven en NGO's ontwikkelen om duurzaamheidsdoelen te behalen, zoals het ontwikkelen van gezamenlijke oplossingen en het steunen van lokale politieke kandidaten die zich inzetten voor duurzaamheid.

Door onze kennis en invloed te gebruiken, kunnen we een verschil maken in de strijd voor duurzaamheid.

Hoe kunnen we als leerkracht inzetten op duurzaamheid?


Als leerkracht kunnen we een belangrijke rol spelen bij het bevorderen van duurzaamheid door leerlingen te sensibiliseren, te stimuleren en de kans te geven om duurzame initiatieven te ontwikkelen. Door leerlingen te informeren over de gevolgen van klimaatverandering en de waarde van waardig werk en economische groei, kunnen we hen helpen begrijpen waarom duurzaamheid belangrijk is.

We kunnen leerlingen ook aanmoedigen om verantwoordelijkheid te dragen voor hun eigen impact op het milieu, door hen bijvoorbeeld te leren hoe ze afval kunnen verminderen en wat ze kunnen doen om leven in en op het land en het water te behouden. We kunnen ook leerlingen stimuleren om samen te werken met lokale overheden, bedrijven en NGO's om duurzame initiatieven te ontwikkelen en te implementeren.

Ten slotte kunnen we leerlingen de kans geven om hun eigen duurzame initiatieven te ontwikkelen en uit te voeren.

Door leerlingen deze kansen te geven, kunnen we helpen bij het creëren van een duurzame toekomst.