Duurzame ontwikkelingsdoelen
Wat zijn onze duurzaamheidsdoelen?
De 5 thema's
De mens

Was vroeger alles beter...?
Onze planeet

We hebben de wereld in eigen handen..!
Onze welvaart

Onze planeet draaiende houden, daar het hem om. Maar ten koste van wat...?
Vrede voor iedereen

De kracht van de vrede ligt in onszelf...!
Partnerschap

De kracht ligt in de behoefte om te te willen samenwerken...
Alle doelen op een rijtje
SDG 1 Geen armoede
Wat kunnen we als leerkracht doen om armoede te bestrijden?
Financiële zelfredzaamheid is een belangrijk aspect van ons onderwijs en ons leven. We leren leerlingen over financiën, budgettering, verantwoordelijkheid en spaarzaam zijn, zodat ze goed voorbereid zijn op de financiële uitdagingen van het leven.
Ik geloof sterk in de kracht van gemeenschapszin. We kunnen als leerkracht de lleerlingen aanmoedigen om actief bij te dragen aan armoedebestrijding door hun tijd, talent en middelen te doneren aan degenen die het nodig hebben. Op die manier leren ze waardevolle levenslessen en ontwikkelen ze een gevoel van empathie en solidariteit.
SDG 2 Geen honger
Wat kunnen we als leerkracht doen om honger te bestrijden?
Door donaties te verzamelen! Als leerkracht kan ik leerlingen op roepen om actief mee te werken aan zulke initiatieven om anderen in de (school-)gemeenschap te helpen.
Samenwerking met lokale bedrijven is van groot belang om honger te bestrijden! Men kan leerlingen betrekken bij samenwerkingsprojecten met lokale bedrijven die zich inzetten voor voedselzekerheid, zodat ze waardevolle ervaringen kunnen opdoen en een positieve impact kunnen hebben.
Men kan teven informatie verstrekken bij het verkennen van beschikbare voedselprogramma's en begeleiden bij de deelname, zodat ze kunnen profiteren van de beschikbare hulpbronnen.
SDG 3 Goede gezondheid en welzijn
Hoe kunnen we als leerkracht bijdragen tot een goeie gezondheid en mentaal welzijn?
Ik moedig regelmatige lichaamsbeweging aan door actieve leermethoden te
gebruiken, zoals bewegingsspelletjes en korte pauzes voor fysieke activiteit.
Daarnaast besteed ik aandacht aan gezonde voeding en hydratatie door het
bevorderen van gezonde snacks en het aanmoedigen van voldoende water drinken.
Open communicatie stimuleren en luisteren naar de behoeften en zorgen van mijn
leerlingen. Ik moedig hen aan om hun emoties te uiten en bied een luisterend oor
wanneer ze daar behoefte aan hebben. Ik creëer ook ruimte voor ontspanning en
stress release door opdrachten, taken en toetsen voldoende te spreiden doorheen
het schooljaar.
Daarnaast werk ik samen met ouders, schoolpersoneel en externe professionals om
de gezondheid en het welzijn van mijn leerlingen te ondersteunen. Ik ben alert op
tekenen van mogelijke problemen en verwijs indien nodig door naar de juiste
begeleiding.
SDG 4 Kwaliteitsonderwijs
Hoe kunnen we als leerkracht bijdragen tot kwaliteitsvol onderwijs?
Als enthousiaste leerkracht zet ik me in om mijn leerlingen te stimuleren en te
motiveren om hun best te doen. Ik geloof dat een positieve benadering en
aanmoediging hen kan helpen om hun volledige potentieel te bereiken.
Daarnaast hecht ik veel belang aan het versterken van de kennisbasis van mijn
leerlingen. Ik zorg ervoor dat ik belangrijke onderwerpen op een boeiende en
begrijpelijke manier aanpak, zodat ze een stevige basis kunnen opbouwen voor
verdere groei en ontwikkeling.
Ten slotte moedig ik het gebruik van technologie aan in de klas. Ik ben ervan
overtuigd dat technologie een krachtig hulpmiddel is om leerlingen te helpen
kennis en vaardigheden te verwerven. Door technologie op een effectieve en
creatieve manier te integreren, maak ik het leerproces boeiender en interactiever.
Met deze aanpak streef ik ernaar om mijn leerlingen te inspireren, hun
nieuwsgierigheid aan te wakkeren en hen voor te bereiden op een succesvolle
toekomst vol mogelijkheden.
SDG 5 Gendergelijkheid
Hoe kunnen we als leerkracht gendergelijkheid bekrachtigen?
Als leerkracht draag ik bij aan gendergelijkheid door leerlingen te onderwijzen en te
bekrachtigen...'t is ok om anders te zijn, genderneutraliteit te bevorderen en een
respectvolle klasomgeving te stimuleren. Ik wil mijn leerlingen helpen om een
inclusieve samenleving te creëren waarin iedereen gelijke kansen en respect heeft, ongeacht geslacht.
SDG 6 Schoon water en sanitair
Hoe kunnen we als leerkracht inzetten op bewust gebruik van water en proper sanitair?
We kunnen leerlingen informeren over het belang van waterbesparing en hygiëne,
en praktische tips geven om water efficiënt te gebruiken. Daarnaast kunnen we
aandacht vragen voor waterbesparende voorzieningen in het schoolgebouw en
regelmatig onderhoud en schoonmaak van sanitaire voorzieningen waarborgen.
Door leerlingen te betrekken bij initiatieven en projecten rond waterbewustzijn en
proper sanitair, stimuleren we hun betrokkenheid en verantwoordelijkheid.
SDG 7 Betaalbare en duurzame energie
Hoe kunnen als leerkracht inzetten op betaalbare en duurzame energie?
We kunnen leerlingen bewust maken van het belang van energiebesparing en het
gebruik van hernieuwbare energiebronnen. Door educatieve activiteiten en
discussies kunnen we hen informeren over de voordelen van duurzame energie en
de impact van fossiele brandstoffen op het milieu. Daarnaast kunnen we
samenwerken met schoolbesturen en lokale gemeenschappen om initiatieven te
ondersteunen die gericht zijn op het gebruik van zonne-energie, windenergie en
andere duurzame energieoplossingen. Door leerlingen te betrekken bij
energiebesparingsprojecten en hen te stimuleren om ideeën aan te dragen, creëren
we een omgeving waarin ze actief bijdragen aan een duurzamere toekomst.
SDG 8 Waardig werk en economische groei
Hoe kunnen we als leerkracht inzetten op waardig werk en economische groei?
We kunnen leerlingen bewust maken van de waarde van arbeid en het belang van
eerlijke en gelijke kansen op de arbeidsmarkt. Door middel van educatieve
activiteiten en discussies kunnen we hen informeren over verschillende beroepen,
ondernemerschap en de mogelijkheden om bij te dragen aan economische groei.
We kunnen leerlingen aanmoedigen om hun passies en talenten te ontdekken en
hen begeleiden bij het ontwikkelen van de nodige vaardigheden voor een
succesvolle loopbaan. Daarnaast kunnen we samenwerken met lokale bedrijven en
organisaties om stages, workshops en mentorprogramma's aan te bieden, zodat
leerlingen praktijkervaring kunnen opdoen en een beter begrip krijgen van de
arbeidswereld.
SDG 9 Industrie, innovatie en infrastructuur
Hoe kun je als leerkracht inzetten op industrie, innoveren en infrastructuur?
We kunnen hen inspireren en aanmoedigen om hun creativiteit en
ondernemersgeest te ontwikkelen. Door middel van projecten en praktische
opdrachten kunnen we hen uitdagen om nieuwe ideeën te bedenken en
oplossingen te vinden voor maatschappelijke vraagstukken. We kunnen hen ook
bewust maken van de rol van technologie en digitalisering in de moderne industrie
en infrastructuur. Daarnaast kunnen we samenwerken met lokale bedrijven en
organisaties om gastcolleges, bedrijfsbezoeken en stageplekken te organiseren,
zodat leerlingen een beter inzicht krijgen in de praktijk van de industrie en
infrastructuur.
SDG 10 Ongelijkheid verminderen
Hoe kun je als leerkracht ongelijkheid verminderen?
door bewust te zijn van de diversiteit in onze klas en ervoor te zorgen dat elke
leerling gelijke kansen krijgt. We kunnen actief discriminerend gedrag aanpakken
en een cultuur van respect en acceptatie bevorderen. Daarnaast is het belangrijk
om lesmaterialen en lesmethoden te selecteren die diversiteit en inclusie
weerspiegelen. Door open gesprekken te voeren over sociale rechtvaardigheid en
gelijkheid, kunnen we leerlingen bewust maken van de verschillende vormen van
ongelijkheid en hen leren op te komen voor gelijke rechten. We kunnen ook
samenwerken met andere leerkrachten en schooldirectie om beleid te ontwikkelen
dat gericht is op het verminderen van ongelijkheid en het bevorderen van gelijke
kansen voor alle leerlingen.
SDG 11 Duurzame steden en gemeenschappen
Hoe kun je als leerkracht inzetten op duurzame steden en gemeenschappen?
We kunnen onze leerlingen informeren over de uitdagingen waarmee steden en
gemeenschappen worden geconfronteerd op het gebied van duurzaamheid, zoals
klimaatverandering, afvalbeheer en energiegebruik. Door middel van educatieve
activiteiten en projecten kunnen we hen leren over duurzame oplossingen en hoe
zij zelf een positieve impact kunnen hebben. Door onze leerlingen bewust te maken
van de impact van hun acties, hen de vaardigheden aan te leren om duurzame
keuzes te maken en hen te stimuleren om actief deel te nemen aan duurzame
projecten, kunnen we als leerkracht bijdragen aan het opbouwen van duurzame
steden en gemeenschappen voor de toekomst.
SDG 12 Verantwoorde consumptie en productie
Hoe kunnen we als leerkracht inzetten op verantwoorde consumptie en productie?
Als leerkrachten kunnen we ons inzetten voor verantwoorde consumptie en
productie door onze leerlingen bewust te maken van de milieu-impact ervan.
We sensibiliseren hen over de gevolgen van onverantwoorde consumptie en tonen
de waarde van duurzame productie en consumptie. We stimuleren hen om
verantwoordelijke keuzes te maken bij het kopen van producten en het nemen van
aankoopbeslissingen.
Daarnaast moedigen we onze leerlingen aan om actief deel te nemen aan het
verminderen van verspilling en het beperken van afval. We geven hen de kans om
betrokken te zijn bij initiatieven die gericht zijn op het verminderen van verspilling
en het bevorderen van duurzame praktijken.
SDG 13 Klimaatactie
Hoe kunnen we als leerkracht inzetten op klimaatsbewustzijn?
Als leerkracht kunnen we actief bijdragen aan de bewustwording van leerlingen
over de gevolgen van klimaatverandering en hun rol in het verminderen ervan. We
sensibiliseren hen over de impact van klimaatverandering en tonen hoe zij
verantwoordelijkheid kunnen nemen voor hun eigen invloed op het milieu.
Daarnaast laten we leerlingen kennismaken met de voordelen van duurzame
energiebronnen, zoals zonne-energie, windenergie en waterkracht.
We benadrukken de positieve impact van deze energiebronnen op het milieu en
moedigen hen aan om hier gebruik van te maken.
SDG 14 Leven in het water
Hoe kunnen we als leerkracht inzetten op het behouden van leven in en op het water?
Als leerkrachten kunnen we leerlingen bewust maken van de waarde van leven in
en op het water, zoals vissen, schaaldieren, vogels en andere diersoorten. We laten
hen zien hoe belangrijk het is om verantwoordelijkheid te nemen voor hun eigen
impact op het milieu en het behoud van leven in en op het water.
Daarnaast tonen we leerlingen de diverse manieren waarop ze hun invloed kunnen
aanwenden om leven in en op het water te beschermen. We leren hen hoe ze afval
en stof kunnen verminderen, watervervuiling kunnen vermijden en bijdragen aan
het versterken van het leven in het water.
SDG 15 Leven op het land
Hoe kunnen we als leerkracht inzetten op het behoud van leven in en op het land?
Als leerkrachten hebben we de taak om leerlingen bewust te maken van de waarde
van leven in en op het land, inclusief planten, dieren en andere bio-organismen. We
moedigen hen aan om verantwoordelijkheid te nemen voor hun eigen impact op
het milieu en het behoud van het leven op het land. Verschillende manieren
verkennen waarop ze hun invloed kunnen gebruiken om het leven op het land te
beschermen, zoals afvalvermindering, het vermijden van watervervuiling en het
bevorderen van biodiversiteit. We stimuleren leerlingen om samen te werken met
lokale overheden, bedrijven en NGO's om initiatieven te ontwikkelen die het leven
op het land bevorderen. Leerlingen de kans om hun eigen initiatieven te bedenken
en uit te voeren om het leven op het land te beschermen. Op die manier inspireren
we hen om actief bij te dragen aan het behoud van waardevolle ecosystemen op
het land.
SDG 16 Vrede, veiligheid en sterke publieke diensten
Hoe kunnen we als leerkracht inzetten op vrede, veiligheid en sterke publieke diensten?
Door in te zetten op leerlingen bewust maken van het belang van vreedzaam
samenleven en conflictoplossing. We moedigen respect, empathie en tolerantie
aan, leren hen hoe ze effectief kunnen communiceren en samenwerken. Daarnaast
leggen we de nadruk op het belang van veiligheid, zowel fysiek als emotioneel, en
leren we leerlingen hoe ze zichzelf en anderen kunnen beschermen. We stimuleren
ook het engagement van leerlingen in hun gemeenschap om deel te nemen aan
activiteiten die de publieke diensten versterken, zoals vrijwilligerswerk,
jeugdbrandweer, Rode kruis en burgerinitiatieven. Door middel van educatie en
inspiratie kunnen we inzetten op een vreedzame, veilige en veerkrachtige
samenleving. Sterke publieke diensten iedereen ten goede komen.
SDG 17 Partnerschap om doelstellingen te bereiken
Hoe kunnen we ons als leerkracht inzetten op partnerschappen om duurzaamheidsdoelen te behalen?
We kunnen samenwerken met lokale gemeenschappen, bedrijven,
maatschappelijke organisaties en andere scholen om een gezamenlijke inspanning
te leveren. Door deze partnerschappen kunnen we kennis en expertise delen,
hulpbronnen bundelen en gezamenlijke acties ondernemen. We kunnen
bijvoorbeeld gastsprekers uitnodigen om te praten over duurzaamheidsthema's,
educatieve excursies organiseren naar duurzame initiatieven in de buurt, en
projecten uitvoeren in samenwerking met externe partners. Daarnaast kunnen we
gebruikmaken van technologie om virtuele samenwerking mogelijk te maken en
wereldwijde partnerschappen aan te gaan. Door het opbouwen van
partnerschappen kunnen we onze leerlingen inspireren, een bredere impact
creëren en gezamenlijk bijdragen aan het behalen van duurzaamheidsdoelen.
How can we help?
Hoe kunnen we als mens inzetten op duurzaamheid?

Als mens kunnen we veel doen om duurzaamheid te bevorderen. We kunnen ons bijvoorbeeld inzetten voor het verminderen van onze eigen impact op het milieu door het verminderen van afval en stof, het vermijden van watervervuiling en het bevorderen van biodiversiteit.
We kunnen ook samenwerken met lokale overheden, bedrijven en NGO's om initiatieven te ontwikkelen die duurzaamheid bevorderen, zoals het stimuleren van duurzame energiebronnen, het verminderen van verspilling en het versterken van leven in het water. We kunnen ook onze invloed gebruiken om verantwoorde consumptie en productie te bevorderen door verantwoordelijke keuzes te maken als het gaat om producten en aankopen.
We kunnen ook partnerschappen tussen overheden, bedrijven en NGO's ontwikkelen om duurzaamheidsdoelen te behalen, zoals het ontwikkelen van gezamenlijke oplossingen en het steunen van lokale politieke kandidaten die zich inzetten voor duurzaamheid.
Door onze kennis en invloed te gebruiken, kunnen we een verschil maken in de strijd voor duurzaamheid.
Hoe kunnen we als leerkracht inzetten op duurzaamheid?
Als leerkracht kunnen we een belangrijke rol spelen bij het bevorderen van duurzaamheid door leerlingen te sensibiliseren, te stimuleren en de kans te geven om duurzame initiatieven te ontwikkelen. Door leerlingen te informeren over de gevolgen van klimaatverandering en de waarde van waardig werk en economische groei, kunnen we hen helpen begrijpen waarom duurzaamheid belangrijk is.
We kunnen leerlingen ook aanmoedigen om verantwoordelijkheid te dragen voor hun eigen impact op het milieu, door hen bijvoorbeeld te leren hoe ze afval kunnen verminderen en wat ze kunnen doen om leven in en op het land en het water te behouden. We kunnen ook leerlingen stimuleren om samen te werken met lokale overheden, bedrijven en NGO's om duurzame initiatieven te ontwikkelen en te implementeren.
Ten slotte kunnen we leerlingen de kans geven om hun eigen duurzame initiatieven te ontwikkelen en uit te voeren.
Door leerlingen deze kansen te geven, kunnen we helpen bij het creëren van een duurzame toekomst.
Maak jouw eigen website met JouwWeb