Motiveringsdocument


Beginsituatie doelgroep


Welkom in  mijn digitaal leerpad speciaal ontwikkeld voor de 3e graad, met een focus op Mechanisch Onderhoud - Arbeidsmarktfinaliteit. Ik heb dit leerpad ontworpen met als doel de leerlingen verder te laten groeien en hun praktische vaardigheden te ontwikkelen.

Als we naar de beginsituatie van deze klasgroep kijken, zien we dat ze al over de nodige theoretische kennis beschikken vanuit de 2e graad. Ze hebben een stevige basis en

zijn klaar om zich verder te verdiepen in de praktijkgerichte aspecten van het mechanisch onderhoud. De leerlingen zijn enthousiast om hun praktische vaardigheden

verder te ontwikkelen en toe te passen in realistische scenario's.

Bovendien hebben de leerlingen al een goed veiligheidsbewustzijn dat ze hebben opgedaan in de 1e en 2e graad. Dit is van groot belang, aangezien veiligheid een integraal

onderdeel is van het werk in het mechanisch onderhoud. We dienen dit veiligheidsbewustzijn voortdurend te blijven benadrukken en opvolgen om ervoor te zorgen dat de

leerlingen zich bewust blijven van de veiligheidsprotocollen en -maatregelen die essentieel zijn in hun toekomstige loopbaan.

Leerplandoelen waarrond de opdracht werkt


Concrete lesdoelen die met deze opdracht aan bod komen:

klik op het leeplandoel om de lesdoelen te bekijken.

Leerplandoelen: demonteren en monteren van een lager

Volgende leerplandoelen zullen we behandelen binnen deze praktische opdracht.

1.1 relevante technische informatie opzoeken omtrent de opdracht, de gepaste technologie en de kenmerken van de gebruikte materialen

 

LD 1. de lln kunnen verschillende montagemogelijkheden onderscheiden en verklaren.

LD 2. de lln kunnen de montagetechnieken toelichten.

1.2 de relevante montage- demontagetechnieken situeren in functie van de opdracht.

 

LD 3. de lln kunnen  koude en warme montage toelichten

LD 4. de lln kunnen een slagbusset gebruiken

1.4 Inzicht hebben in het doel van samenstellende onderdelen van de constructie.

LD. 31 de lln kunnen de samenhang van onderdelen met eigen woorden toelichten.

LD. 32 de lln kunnen onderdelen individueel herkennen.

1.7 de technische tekeningen van een technisch systeem en de montagetekeningen lezen in functie van de opdracht.

LD 5. de LLn kunnen een technische tekening lezen en verbanden uitleggen

LD 6. de lln kunnen  de verschillende onderdelen van een technische tekening herkennen en hun verband verklaren.

1.9 de tolerantieaanduidingen verklaren in functie van de meetopdracht

LD. 33 de lln kunnen de meetwaarden situeren binnen de toleranties.

LD 34 de lln kunnen verschillende tolerantie opzoeken in een tabel.

1.10 de tolerantiewaarden opzoeken in een tabel

LD 7. de lln kunnen het begrip tolerantie verklaren in eigen woorden.

LD 8. de lln kunnen de tolerantie situeren binnen de montage.

1.19 de gereedschappen, meettoestellen, machines nodig voor de werkzaamheden kiezen, veilige en correcte bedienen en onderhouden.

LD 9. de lln kunnen de nodige gereedschappen situeren binnen een praktische opdracht

LD 10. de lln kunnen de gereedschappen vakkundig gebruiken.

1.20 de nodige grondstoffen en het materieel bepalen om de geplande werkzaamheden uit te voeren.

LD 11. de lln kunnen materialen kiezen in functie van de opdracht.

LD 12. de lln onderscheiden verschillende grondstoffen van elkaar.

2.2 de persoonlijke beschermingsmiddelen gepast gebruiken.

LD 13. de lln herkennen de nodige PBM's om een opdracht uit te voeren.

LD 14. de lln kunnen PBM's vakkundig gebruiken.

2.3 met orde en netheid werken.

LD 15. de lln organiseren een propere werkomgeving.

LD 16. de lln kunnen op een nette manier werken uitvoeren.

3.5 een meet- en/of controleopstelling maken om onderdelen nauwkeurig en efficiënt op te meten met het passende meetgereedschap.

LD 17. de lln herkennen meetgereedschappen en kunnen hun toepassing met eigen woorden uitleggen.

LD 18. de lln kunnen een meetopstelling situeren binnen een praktische opdracht.

3.7 de meetwaarden vergelijken met de opgegeven technische informatie.

LD 19. de lln kunnen een technisch dossier lezen en technische informatie begrijpen

LD 20. de lln kunnen technische informatie situeren binnen een opdracht.

4.9 de montage en demontagetechnieken kiezen en oordeelkundig en veilig toepassen.

LD 21. de lln kunnen in functie van de toepassing de gepaste montagetechniek kiezen.

LD 22. de lln kunnen zelfstandig oordelen welke techniek beste aansluit binnen de uit te voeren opdracht.

4.10 het gepaste gereedschap kiezen en vakkundig gebruiken

LD 23. de lln kennen het doel van gereedschap en kunnen dit met eigen woorden uitleggen.

LD. 24 de lln kunnen gereedschappen vakkundig gebruiken en de werkwijze toelichten.

4.16 een machine element en groepen van onderdelen van een machine demonteren en monteren volgens opgegeven voorschriften.

LD 25. de lln kunnen onderdelen en hun onderling verbad verklaren in eigen woorden.

LD 26. de lln kunne onderdelen demonteren en hun doel binnen de onderdelengroep met eigen woorden toelichten

4.19 lagers controleren op hun goede werking, smeren en vakkundig vervangen met aangepaste gereedschappen: • glijlagers • wentellagers • lagerbussen • lagerhuizen

LD 27.

LD 28.

5.21 de gepaste oliën en vetten kiezen in functie van de bedrijfsomstandigheden.

LD 29. de lln kunnen de eigenschappen van oliën herkennen vanuit de aangebrachte etikettering en hun eigenschappen verklaren.

Ld 30. de lln kunnen de soorten vetten onderscheiden en de toepassing toelichten in eigen woorden.

Vakgebonden attitudes Gewenst gedrag
Kwaliteitsbewust: weten aan welke kwaliteitsvoorschriften dienen te voldoen, zich inspannen om tijdens de uitvoering van het werk aan de vereisten te voldoen, alsook in staat zijn het eigen werk in het licht hiervan te evalueren.
Nauwkeurigheid: zorgvuldig kunnen handelen volgens een gedetailleerd stappenplan.
Flexibiliteit: zich aanpassen aan de omstandigheden en werksituatie om informatie op te zoeken en probleemoplossend te handelen.
Verantwoordelijkheidszin: zich ervan bewust zijn dat ordelijk en nauwkeurig werken de veiligheid voor zichzelf en de anderen verhoogt.
Zin voor samenwerking: bereid zijn om samen te werken om tot een optimaal resultaat te komen; samenhorigheid en collegialiteit hoog in het vaandel dragen.
Leergierigheid: bereid zijn en in staat zijn nieuwe toepassingen binnen het vakgebied op te volgen en te streven naar een voortdurende competentieopbouw over gans de loopbaan heen.
Welzijnsbewust: actief en proactief gericht zijn op veiligheid, gezondheid en hygiëne.
Milieubewust: zich bewust zijn van de impact van eigen handelingen op het milieu.
Handig zijn: in staat zijn op een vlugge en behendige manier met grondstoffen en materieel te werken
Economisch ingesteld zijn: optimaal gebruik kunnen maken van tijd, grondstoffen en materieel bij het uitvoeren van het werk.

Werkvormen


 Op deze website, wordt gebruikt gemaakt van volgende werkvormen:

 

- instructievormen.

 Elke opdracht bevat een gedetailleerde instructie met behulp van een duidelijk stappenplan.

Dit stappenplan gaat hand in hand met visuele ondersteuning, zodat je elke stap visueel kunt volgen en precies weet wat je moet doen. Bovendien hoef je je geen zorgen te

maken, want bij elke stap van het proces is er een korte uitleg aanwezig om je verder te helpen.

 Alle benodigde gereedschappen en materialen worden zorgvuldig behandeld tijdens elk proces. Of je nu aan het demonteren of monteren bent, ik zorg ervoor dat je alle

benodigdheden binnen handbereik hebt. Je hoeft niet halverwege te stoppen omdat je iets mist, want ik voorzie je van een overzicht van alles wat je nodig hebt.

Of het nu gaat om het demonteren van een object of het weer in elkaar zetten ervan, de llerling wordt begeleid stap voor stap met behulp van een duidelijke geschreven instructie.

 

 - opdrachtvormen.

Door het uitvoeren van praktische opdrachten krijgen de leerlingen stap voor stap inzicht in het demonteren en monteren van een lager. Ze zullen ontdekken welke

specifieke handelingen, gereedschappen en materialen nodig zijn om deze opdrachten succesvol af te ronden.

Het doel is om de leerlingen vertrouwd te maken met de handelingen die essentieel zijn voor hun opleiding als technici in mechanisch onderhoud. We streven ernaar dat ze deze basisvaardigheden en competienties op een veilige en vakkundige manier onder de knie krijgen.

Door de praktijkgerichte aanpak leren de leerlingen niet alleen theoretische concepten, maar ook hoe ze deze in de praktijk kunnen toepassen.

Ze zullen ervaren hoe het voelt om een lager te demonteren en te monteren, welke gereedschappen ze nodig hebben en hoe ze deze correct kunnen gebruiken.

Dit biedt hen een waardevolle leerervaring en bereidt hen voor op de uitdagingen die ze zullen tegenkomen in hun toekomstige carrière als technieker.

Veiligheid staat hierbij voorop. We moeten ervoor zorgen dat de leerlingen de nodige richtlijnen en procedures krijgen om de opdrachten op een veilige manier uit te

voeren. Het aanleren van veiligheidspraktijken is een integraal onderdeel van hun opleiding, zodat ze zich bewust worden van mogelijke risico's en leren hoe ze deze

kunnen vermijden.

Met deze praktische aanpak zullen de leerlingen hun vaardigheden en zelfvertrouwen vergroten. Ze zullen trots zijn op hun prestaties en zich steeds meer ontwikkelen tot bekwame technici in mechanisch onderhoud.

 

 - samenwerkingsvormen.

De praktijkopdrachten kunnen zowel individueel worden uitgevoerd als in duo.

 

- schrijfopdrachten.

De leerlingen gaan zelfstandig aan het werk, met behulp van het leerpad en en digitale schrijfopdracht waarna ze deze zullen moeten oploaden binnen hetzelfde leerpad (zie uploadzone).

 

 

 


Visies


Geïntegreerd werken


In modern onderwijs staat de ontwikkeling van 21e-eeuwse vaardigheden, gecombineerd met een digitaal leerpad en bijbehorende opdrachten, centraal. Ik streef ernaar om zowel theoretische kennis als praktische en digitale vaardigheden bij de leerlingen te ontwikkelen.

Via dit digitale leerpad hebben leerlingen de mogelijkheid om zelf actief op zoek te gaan naar informatie. Ze kunnen deze informatie vervolgens gebruiken om hun

praktische opdrachten goed te onderbouwen en tot een succesvol einde te brengen. Het leerpad fungeert als een bron van kennis en begeleidt de leerlingen bij elke stap

van hun leerproces.

 

Maar daar houdt het niet op! Ik wil dat leerlingen ook hun schrijf- en taalvaardigheden aanscherpen. Daarom worden ze gestimuleerd om zelf praktische

opdrachten uit te schrijven. Dit proces vereist dat ze hun gedachten en instructies helder en gestructureerd op papier zetten, waardoor ze hun schrijf- en taalvaardigheden

verbeteren. Het is een praktische toepassing van wat ze hebben geleerd, en tegelijkertijd bouwen ze belangrijke communicatieve vaardigheden op.

 

Op deze manier combineren we theoretische kennis met praktische toepassing en digitale vaardigheden. ik geloven dat een holistische benadering van leren, waarbij

verschillende vaardigheden worden geïntegreerd, onze leerlingen in staat stelt om zich optimaal te ontwikkelen en voor te bereiden op de uitdagingen van de moderne

maatschappij en industrie.

 

Competentiegericht leren


Elke pagina begint met een introductie van het te behandelen thema of onderwerp, waarbij we ook de relevante leerplandoelen uit het leerplan vermelden. Deze

leerplandoelen worden vervolgens vertaald naar specifieke lesdoelen die in de leerinhoud worden verwerkt. Op deze manier krijgen de leerlingen inzicht in het belang van

de leerinhouden en kunnen ze deze betrekken op hun eigen intrinsieke motivatie.

 

Het is essentieel dat leerlingen begrijpen waarom ze bepaalde competenties, vaardigheden en attitudes moeten ontwikkelen. Deze elementen zijn namelijk onmisbaar om

met succes het schooljaar af te ronden. Door de leerdoelen duidelijk te communiceren en ze te verbinden met de inhoud van de lessen, wordt het belang ervan benadrukt.

Dit geeft de leerlingen een gevoel van richting en betekenis, waardoor ze gemotiveerd raken om zich in te zetten en te groeien op deze gebieden.

 

Competenties, vaardigheden en attitudes zijn niet iets dat je zomaar kunt negeren. Ze zijn cruciaal voor de persoonlijke ontwikkeling en het succes van de leerlingen, zowel

op school als in hun toekomstige carrière. Door deze aspecten te integreren in het leerpad, bieden we de leerlingen de mogelijkheid om zichzelf te ontplooien en een solide

basis te leggen voor hun verdere groei.

 

We willen dat de leerlingen niet alleen theoretische kennis opdoen, maar ook de vaardigheden en attitudes ontwikkelen die nodig zijn om effectief te kunnen functioneren

in de maatschappij. Deze algehele benadering van onderwijs bereidt hen voor op de uitdagingen en kansen die ze zullen tegenkomen in hun leven.

Door in te zetten op het bereiken van deze leerdoelen, het ontwikkelen van competenties, het versterken van vaardigheden en het cultiveren van positieve attitudes, door

deze elementen actief toe te passen, zullen de leerlingen niet alleen succesvol het schooljaar afsluiten, maar ook waardevolle levenslessen opdoen die hen zullen

begeleiden op hun pad naar succes.

Leren zelfgestuurd leren


Gedurende de opdrachten in dit leerpad wordt de verstrekte informatie, het stappenplan en de instructies voortdurend versterkt en ondersteund door visualisatie.

Naarmate de opdrachten vorderen, wordt geleidelijk een deel van deze ondersteuning verminderd, waardoor de leerlingen gestimuleerd worden om actief op zoek te gaan

naar de benodigde informatie. Je zult merken dat ook de noodondersteuning, zoals noodknoppen en interactiemogelijkheden voor ondersteuning, steeds minder

prominent aanwezig zullen zijn.

 

In het begin kan de leerling nog gebruik maken van de noodknop om direct een bericht te sturen wanneer ondersteuning nodig is. Na verloop van tijd zal deze

ondersteuning echter gedeeltelijk en uiteindelijk volledig worden verminderd. Dit zorgt ervoor dat de autonomie van de leerling wordt versterkt en dat ze steeds minder

afhankelijk zijn van externe ondersteuning om een opdracht succesvol af te ronden.

 

Dit geleidelijke proces van afbouw van ondersteuning is bedoeld om de leerlingen uit te dagen en hun zelfstandigheid te vergroten. Het stimuleert hen om hun eigen kennis

en vaardigheden verder te ontwikkelen, zodat ze steeds meer in staat zijn om de benodigde informatie zelfstandig te vinden en toe te passen. Dit draagt bij aan een gevoel

van empowerment en het vertrouwen dat ze in staat zijn om complexe taken zelfstandig aan te pakken.

 

Het uiteindelijke doel is om de leerlingen te laten groeien in hun vermogen om zelfstandig te leren en problemen op te lossen. Door hen stapsgewijs minder ondersteuning

te bieden, bevorderen we hun zelfredzaamheid en zelfvertrouwen. Dit draagt bij aan hun algemene ontwikkeling en bereidt hen voor op toekomstige uitdagingen waarin ze

autonoom moeten handelen.


Media en ICT


-

Dit leerpad omarmt de kracht van media en ICT op een geïntegreerde manier. Ik heb verschillende hulpmiddelen en functies geïmplementeerd om een inclusieve

leerervaring te bieden aan alle leerlingen.

 

Hieronder volgen enkele voorbeelden:

- Visuele ondersteuning met vergrotingsopties van afbeeldingen voor slechtzienden.  begrijpen het belang van toegankelijkheid en hebben maatregelen genomen om ervoor te zorgen dat visuele inhoud ook voor slechtziende leerlingen duidelijk zichtbaar is.

 

- Woordenlijsten die leerlingen zelf kunnen aanvullen. We moedigen actieve betrokkenheid aan door leerlingen de mogelijkheid te geven hun eigen woordenlijsten aan te

vullen. Op deze manier kunnen ze relevante terminologie verzamelen en hun begrip van de inhoud vergroten.

 

- Gebruik van icoontjes om functionaliteiten aan te duiden, zoals filmpjes, pagina's en meer. Deze visuele aanwijzingen helpen leerlingen om snel en gemakkelijk de

gewenste inhoud te vinden en te navigeren door het leerpad.

 

- Noodknoppen bij opdrachten voor individuele ondersteuning. Sommige leerlingen hebben soms behoefte hebben aan extra begeleiding, daarom heb ik noodknoppen

geïmplementeerd waarmee ze direct toegang hebben tot ondersteuning op hun maat (remediëring).

 

- Gebruik van uploadzones en downloadzones. Leerlingen kunnen bestanden en opdrachten veilig uploaden en downloaden. Dit vergemakkelijkt het delen van werk,

feedbackprocessen en samenwerking binnen het leerpad.

 

- Vertalingssoftware voor taalondersteuning (OKAN - anderstalige nieuwkomers). Ik heb vertalingssoftware geïntegreerd om leerlingen te helpen die moeite hebben met

de instructietaal. Op deze manier kunnen ze de inhouden en terminolgieën beter begrijpen in hun moedertaal of een taal waarin ze zich comfortabeler voelen.

 

- Het gebruik van vetgedrukte kernwoorden, sleutelwoorden of technische terminologieën om het belang van deze woorden te duiden wanneer ze eventuele

samenvattingen of schema's willen opstellen ter boorbereiding van taken, toetsen of opdrachten.

 

- Gebruik van beeldwoordenboeken en pictogrammen. We begrijpen dat visuele ondersteuning cruciaal is voor het begrijpen en leren van nieuwe concepten. Daarom

hebben we beeldwoordenboeken en pictogrammen toegevoegd om leerlingen te helpen bij het visueel verankeren van belangrijke termen en begrippen.

 

Door deze diverse set van media- en ICT-functies te integreren, streef ik ernaar om een inclusieve, krachtige leeromgeving te creëren waarin alle leerlingen kunnen

deelnemen, leren en groeien. Mijn doel is uiteindelijk dat elke leerling het leerpad optimaal kan benutten en succes kan behalen op zijn, x of haar eigen unieke manier.


Evaluatie praktische opdracht 1


Zelfevaluatie: hoe pak ik de opdracht aan

Omdat het bij leerlingen belangrijk is, in te zetten op zelfsturing...waar gaat het mis, wat kan er beter?


Procesevaluatie: evaluatie van kennis, vaardigheden en attitudes

Omdat in dit gedeelte ook vooral het herkennen, doel en gebruik van gereedschappen en de manier waarop belangrijk is


Evaluatie praktische opdracht 2


Zelfevaluatie: hoe pak ik de opdracht aan

Omdat het bij leerlingen belangrijk is, in te zetten op zelfsturing...waar gaat het mis, wat kan er beter?


Peerevaluatie: evaluatie van zowel de kennis, samenwerking en aanwezigheid gedeelde waakzaamheid op veilig gedrag

Omdat in dit gedeelte niet alleen het herkennen, doel, gebruik van gereedschappen en de manier waarop belangrijk is, maar ook de nadruk wordt gelegd op veiligheidsbewustzijn en veiligheidsgedrag.


Evaluatie praktische opdracht 3


Productevaluatie: kennis en gebruik van PBM's.

Herkennen en toepassen van van veiligheidmateriaal.


Productevaluatie: kennis en gebruik van gereedschappen en materialen.

Herkennen en gebruiken van gereedschappen in een technisch proces.


Procesevaluatie: evaluatie van de kennis, vaardigheden, attitudes en veiligheidsgedrag bij het demonteren en monteren.

Het volledige proces wordt hier onder de loep genomen, gereedschappen, materialen, veiligheidsgedrag, ecologisch bewustzijn en stappenplan.