Lesplanning
Leren leren met het OVUR-stappenplan.
Oriënteren
Ik ontdek wat ik moet doen.
O _____________________
- Ik kijk in mijn agenda welke taken en toetsen ik heb.
- Ik kijk hoeveel pagina’s ik moet studeren.
- Ik doorblader de leerstof.
- Ik kijk of de cursus volledig is / ingevuld is.
- Ik probeer mij te herinneren waarover de les gin
- Ik maak een verschil tussen oefeningen en theorie.
- Ik schat in hoeveel tijd ik nodig heb.
- Ik plan wanneer ik zal studeren.
Voorbereiden
Ik bereid mij voor op het studeren.
V _____________________
- Ik bekijk de inhoudsopgave en de opbouw van de leerstof.
- Ik zet titels en ondertitels in kleu
- Ik lees de leerstof, duid aan wat ik niet begrijp en ik vraag eventueel u
- Ik onderstreep alleen de kernwoorden.
Ik maak een schema, woordenlijsten (2 kolommen), een opgavenblad voor oefeningen, een inhoudsopgave…
Uitvoeren
Ik studeer de leerstof.
U ________________________
- Ik studeer de woordenlijsten, de regels…
- Ik maak oefeningen.
- Ik leer de titels en ondertitels uit het hoofd.
- Ik maak een schema (mindmap).
- Ik studeer het schem
- Ik noteer kernwoorden, kernzinnen.
- Ik prent de leerstof in. Ik stel W-vragen.
Ik weet dat het zinloos is om de leerstof zomaar over te schrijven.
Reflecteren
Ik controleer of ik de leerstof ken.
R ________________________
- Ik stel W-vragen.
- Ken ik de titels en de ondertitels , de regels, de woordenlijsten… ?
- Kan ik de oefeningen oplossen?
- Kan ik de W-vragen oplossen?
- Kan ik de leerstof in eigen woorden herhalen?
- Ik studeer bepaalde stukken opnieuw.
Na de overhoring.
- Mijn resultaat is goed. Ik werk zo verder.
- Mijn resultaat is niet goed. Ik onderzoek hoe ik mijn studie anders kan aanpakken.
- Ik kan hulp vragen bij de leraar.
Maak jouw eigen website met JouwWeb