Lesplanning


Leren leren met het OVUR-stappenplan.



Oriënteren 

Ik ontdek wat ik moet doen.

O _____________________

  • Ik kijk in mijn agenda welke taken en toetsen ik heb.
  • Ik kijk hoeveel pagina’s ik moet studeren.
  • Ik doorblader de leerstof.
  • Ik kijk of de cursus volledig is / ingevuld is.
  • Ik probeer mij te herinneren waarover de les gin
  • Ik maak een verschil tussen oefeningen en theorie.
  • Ik schat in hoeveel tijd ik nodig heb.
  • Ik plan wanneer ik zal studeren.

Voorbereiden

Ik bereid mij voor op het studeren.

V _____________________

  • Ik bekijk de inhoudsopgave en de opbouw van de leerstof.
  • Ik zet titels en ondertitels in kleu
  • Ik lees de leerstof, duid aan wat ik niet begrijp en ik vraag eventueel u
  • Ik onderstreep alleen de kernwoorden.

Ik maak een schema, woordenlijsten (2 kolommen), een opgavenblad voor oefeningen, een inhoudsopgave…

Uitvoeren

Ik studeer de leerstof.

U ________________________

  • Ik studeer de woordenlijsten, de regels…
  • Ik maak oefeningen.
  • Ik leer de titels en ondertitels uit het hoofd.
  • Ik maak een schema (mindmap).
  • Ik studeer het schem
  • Ik noteer kernwoorden, kernzinnen.
  • Ik prent de leerstof in. Ik stel W-vragen.

Ik weet dat het zinloos is om de leerstof zomaar over te schrijven.

Reflecteren

Ik controleer of ik de leerstof ken.

R ________________________

  • Ik stel W-vragen.
  • Ken ik de titels en de ondertitels , de regels, de woordenlijsten… ?
  • Kan ik de oefeningen oplossen?
  • Kan ik de W-vragen oplossen?
  • Kan ik de leerstof in eigen woorden herhalen?
  • Ik studeer bepaalde stukken opnieuw.

 

Na de overhoring.

  • Mijn resultaat is goed. Ik werk zo verder.
  • Mijn resultaat is niet goed. Ik onderzoek hoe ik mijn studie anders kan aanpakken.
  • Ik kan hulp vragen bij de leraar.