Soorten lagers


Op deze pagina zullen we de volgende leerplandoelen behandelen:

De leerplandoelen staan geformuleerd in het leerplan en worden vertaald in lesdoelen. Deze lesdoelen worden op hun beurt verwerkt in de leerinhouden.

LPD 1.1 Relevante technische informatie opzoeken omtrent de opdracht, de gepaste terminologie en de kenmerken van de gebruikte materialen.

LD 

LD

LPD 1.6 Een 3-dimensionele tekening lezen en de samenhang inzien in functie van de herstelling en/of de aanpassingswerken.

LD

LD

LPD 1.22 De passende materialen en producten kiezen.

LD

LD

LPD 3.7 De meetwaarden vergelijken met de opgegeven technische informatie.

LD

LD

LPD 4.2 De samenhang van de onderdelen in een machine duiden.

LD

LD

LPD 4.18 Diverse lagertypes met elkaar vergelijken op basis van toerental, krachten, opsluiting, toepassing.

LD

LD


Soorten lagers


Lagers kun je vinden in alle maten en soorten, naargelang de toepassing zullen we de lagerkeuze bepalen. Hieronder vind je de meest gebruikte lagersoorten en hun respectievelijke toepassingen.


Glijlagers


De standaard glijlagerbussen kunnen onderverdeeld worden in verschillende types. Zo bestaan er gerolde glijlagers, gedraaide bronzen en kunststof glijlagers.

Al deze glijlagers zijn ook beschikbaar als flenslager uitvoering.

Wanneer het juiste materiaal met lage wrijving op het geschikte tegenloop materiaal wordt gebruikt, in de juiste toepassing, kan dit zorgen voor grote besparingen en

verbeteringen. Bij glijlagers glijdt de as in het lager. Bij een glijlager ligt de wrijving en slijtage hoger ten opzichte van rollende lagers.

Om ervoor te zorgen dat de wrijving wordt verminderd, wordt vaak smering toegepast. Daarnaast kan ook door de juiste keuze van materialen de wrijving worden

verminderd.

Brons wordt bijvoorbeeld vaak toegepast in een speciale legering als “lagerbrons” dat smerende eigenschappen heeft op een stalen as.

Kunststoffen worden voor ditzelfde doel gebruikt. Glijlagers of glijlagerbussen hebben de capaciteit om hoge belastingen in de kleinst beschikbare ruimtes op te vangen en

zijn relatief goedkoop ten opzichte van de rollende lagers.


Kogellagers


Een kogellager is een rollend lager en bestaat meestal uit een binnenring en een buitenring. Daartussen zitten één of twee rijen kogels.

Een kogellager zorgt ervoor dat de wrijving van een draaibeweging wordt verminderd, doordat de kogels draaien.

Kogellagers hebben een eenvoudige vormgeving, ze zijn geschikt voor hoge en zelfs zeer hoge snelheid, ze zijn robuust en vergen weinig onderhoud.

Kogellagers zijn er in verschillende uitvoeringen, namelijk: Groefkogellagers, hoekcontactkogellagers, zelfinstellende kogellagers, kogeltaatslagers, miniature lagers en de precisie kogellagers.

Het materiaal wat voor kogellagers wordt gebruikt is erg divers. Zo bestaan er keramische kogellagers, roestvrijstalen en zelfs plastic kogellagers.

Een kogellager is geschikt voor een zeer breed toepassingsgebied in vrijwel alle industrieën.

 


Kegellagers


Kegellagers hebben tussen de rollen binnen- en buitenring loopbanen. De projectielijnen van de oppervlakken raken elkaar op hetzelfde punt op de as.

Dit ontwerp maakt het mogelijk om tegelijkertijd radiale en axiale ladingen aan te kunnen. De contacthoek bepaald grotendeels het axiale draagvermogen van de lagers.

Hoe groter de hoek, hoe hoger de axiale draagvermogen van de kegellager.

Het logaritmische contactprofiel zorgt voor een optimale verdeling van spanning op het rolcontact. Het smeermiddel in de rol wordt beter geleid dankzij het speciale

ontwerp van de oppervlakken van de flens en de grote rol.

De voordelen van kegellagers zijn de verminderde gevoeligheid voor foutieve uitlijning en verhoogde operationele betrouwbaarheid.

Kegellagers worden vaak toegepast in sets en zijn de meest gebruiktelagers in een wiellagerring.

Alle verkeersvliegtuigen starten en landen met behulp van kegel gelagerde wielen.

 


Naaldlagers


Naaldlagers bestaan uit twee soorten. Zo bestaan er naaldlagers voorzien van spoorkragen en naaldlagers zonder spoorkragen.

Naaldlagers zonder spoorkragen zijn een-of tweerijige samenstellingen.

Deze samenstellingen bestaan uit massieve buitenringen zonder spoorkragen, uitneembare binnenringen en naaldkransen. Naaldlagers met spoorkragen zijn een- of tweerijige samenstellingen voorzien van massieve buitenringen met spoorkragen, naaldkransen en uitneembare binnenringen.

Deze zijn zowel open als afgedicht leverbaar. Naaldlagers zonder spoorkragen zijn volledig uitneembaar. Hierdoor kunnen de buitenring, naaldkrans en de binnenring afzonderlijk van elkaar gemonteerd worden.


Tonlagers


Tonlagers zijn zelfinstellende lagers. Dit voorkomt scheefstelling van de as en zorgt ervoor dat de as niet aangepast hoeft te worden.

Ook zijn tonlagers minder gevoelig voor asdoorbuiging of buigen. Omdat tonlagers een combinatie hebben van design features, zijn tonlagers onvervangbaar in veel

veeleisende toepassingen.

Daarnaast worden tonlagers ook wel pendelrollagers genoemd. Ze hebben twee rollen en een gemeenschappelijke bolvormige loopbaan.

Deze bolvormige loopbaan vindt plaats in de buitenring. Een voordeel van tonlagers is dat ze niet alleen hoge radiale belasting kunnen opnemen maar ook axiale

belastingen in beide richtingen.

Het huidige aanbod van tonlagers omvat een breed scala van maten van verschillende ISO-Dimension-series en bevat ook speciale uitvoeringen, bijvoorbeeld voor

trilzeven en andere gerelateerde toepassingen.


Cillinderrollagers


Cilinderrollagers zijn er in vele soorten en maten. De meest voorkomende cilinderrollagers zijn de eenrijige rollagers met kooi.

Deze cilinderrollagers met kooi zijn geschikt voor zware radiale belastingen en hoge snelheden. Eenrijige rollagers en tweerijige lagers (zonder kooi) maken het standaard

assortiment voor algemene machinebouw compleet.

De cilinderrollen zijn bij cilinderrollagers een belangrijk onderdeel. Het profiel bepaalt een optimale spanningsverdeling in de contactzones van het lager. Het oppervlak

maximaliseert de vorming van smeermiddel en optimaliseert de beweging van de rollen.

Het voordeel in vergelijking met de traditionele ontwerpen is dat de operationele betrouwbaarheid verbeterd is en de ongevoeligheid voor foutieve uitlijning.

Bij een enkele rij cilinderlager worden de rollen steeds geleid tussen de flenzen op een van de ringen.

Deze open flenzen in combinatie met de speciaal ontworpen en behandelde oppervlaktes van de roller uiteinden zorgen voor verbeterde smering, verminderde wrijving en

dus een lagere temperatuur.


Tips leerkrachten:

  1. voorzie filmpjes, om de toepassing te duiden binnen de industrie
  2. Voorzie filmpjes voor toepassingen binnen de voedingsnijverheid (hygiënische doeleinden)


Maak jouw eigen website met JouwWeb