Geschiedenis van het lager


Leerplandoelen


Op deze pagina zullen we de volgende leerplandoelen behandelen:

De leerplandoelen staan geformuleerd in het leerplan en worden vertaald in lesdoelen. Deze lesdoelen worden op hun beurt verwerkt in de leerinhouden.

LPD 1.1 Relevante technische informatie opzoeken omtrent de opdracht, de gepaste terminologie en de kenmerken van de gebruikte materialen.

LD 

LD

LPD 1.6 Een 3-dimensionele tekening lezen en de samenhang inzien in functie van de herstelling en/of de aanpassingswerken.

LD

LD

LPD 1.22 De passende materialen en producten kiezen.

LD

LD

LPD 3.7 De meetwaarden vergelijken met de opgegeven technische informatie.

LD

LD

LPD 4.2 De samenhang van de onderdelen in een machine duiden.

LD

LD

LPD 4.18 Diverse lagertypes met elkaar vergelijken op basis van toerental, krachten, opsluiting, toepassing.

LD

LD


Wat was de aanzet tot het gebruik van lagers?


Een oud type van een lager was een constructie van boomstammen, die onder een slee werden gelegd. Op die manier werd het probleem van de wrijving al deels opgelost maar verdere evolutie kon natuurlijk niet uitblijven...


De simpelste vorm van een draaiende lager is een lager dat bestaat uit een cilinder tussen een wiel en de as van dit wiel. Dit was de voorloper van het kogellager, waarbij een aantal kogeltjes de plaats van de ring innamen. Een oud voorbeeld van een houten kogellager, dat een draaiende tafel ondersteunde, werd gevonden in de resten van een Romeins Nemischip in het Nemimeer in Italië


Leonardo da Vinci zou reeds rond het jaar 1500 een soort voorloper van het kogellager beschreven hebben


De creatie van de moderne versie van het kogellager wordt toegeschreven aan Sven Wingquist van het Zweedse SKF (kogellagerfabrikant) in 1907.


Tips leerkrachten

 

door de toepassingen van lagers te verklaren in hedendaagse praktijk maak je voor leerlingen veel interessanter:

  1. -step
  2. bromfiets
  3. elektrische fiets


Maak jouw eigen website met JouwWeb