Casus
Casus rechten en plichten.
Tijdens mijn eerste jaar als leerkracht binnen het gemeenschapsonderwijs werd ik prompt tot klastitularis bevorderd van 7IO. Dit was een kleine, maar hechte klasgroep.
De sfeer was steeds open en respectvol met hier en daar een vleugje humor, kortom een zeer fijne klasgroep om met samen te werken.
Er was 1 leerling die steeds iets stiller was als de rest maar werd ook zeer goed opgenomen door de klasgroep.
Na verloop van tijd merkte ik steeds meer absenteïsme, zowel gewettigde - als ongewettigde afwezigheden van die bepaalde leerling, daarom bevroeg ik de klasgroep om de achterliggende reden hiervan te achterhalen.
Ik begon me als klastitularis meer ne meer zorgen te maken met betrekking tot het welbevinden van die leerling.
De reden werd me prompt duidelijk, er bleek een conflict tussen die leerling en een collega-leerkracht.
In navolging van dit probleem ben ik hierover het gesprek aangegaan met die collega, teneinde zijn versie van het verhaal te horen en tevens met de vraag om me op de
hoogte te houden van verdere ontwikkelingen.
Daar de leerling meerderjarig was, werd het evenwel een vrij delicate onderneming om de leerling gemotiveerd te houden terwijl deze situatie verder escaleerde.
Uiteindelijk heb ik een gesprek aangevraagd met de leerling en de ouders thuis, om hierover betere inzichten te krijgen. Tijdens dit gesprek werd me in vertrouwen
medische informatie toevertrouwd die de afwezigheden konden rechtvaardigen van de leerling.
De regelmatige afwezigheden van de leerling werden door de collega als zeer gedemotiveerd en ongeïnteresseerd geïnterpreteerd bij gebrek aan informatie.
Dit gesprek leidde tot zeer onprettige conclusies en waarheden waarbij de onredelijke houding van de collega aan het licht kwamen.
De relatie was zo verzuurd dat de leerling de lessen van de collega niet meer wou bijwonen...ik was van mening verder diende te worden geanalyseert met medewerkers
vanuit het leerlingenbegeleidingsteam. Deze konden mij vertellen dat er eerdere conflictsituaties ontstonden tussen deze collega en andere leerlingen waardoor ik een
bepaalde visie kreeg van zijn manier van werken en zijn instelling naar de leerlingen toe.
Na dit gesprek ben ik opnieuw in dialoog gegaan met deze collega met de vraag om begrip, zonder hierbij de privacy van de leerling te schenden en tot een oplossing te
komen. Echter werd ik kort hierop opnieuw gecontacteerd door de ouders met berichten die de leerling had gekregen met onhaalbare deadlines voor taken en opdrachten van die desbetreffende leerkracht.
De leerling heeft kort nadien de school verlaten en zodoende zijn diploma niet behaald. Dit was voor mij een zware domper en een zeer negatieve ervaring met onderwijs
en het leerkracht zijn. De verstandhouding tussen mij en de leerkracht is nooit meer hersteld en mijn vertrouwen in leerkrachten werd zwaar op de proef gesteld.
Hoe ik hierop reageerde toen en nu, is echter het gevolg van opleiding, scholing en eigen ervaringen binnen de lerarenopleiding gegombineerd met mijn eigen visie,
waarden en normen.
Dit is niet de leerkracht die ik wil zijn of aan wie ik mijn kind zou willen toevertrouwen.
Als leerkracht maak jij het verschil!
Maak jouw eigen website met JouwWeb